13 مارس 2024- تحقیقات دانشگاه Edith Cowan (ECU) نشان داده است که مواجهه داخل رحمی با دیابت می‌تواند یک عامل مهم در رشد ذهنی و روانی حرکتی کودکان، به‌ویژه در کودکانی با سن کمتر از 12 ماه باشد.

یک متاآنالیز توسط دانشیارDiana Arabiat  نشان داد که مطالعات ارزیابی رشد کودک نمرات رشد ذهنی و روانی حرکتی (psychomotor) را در کودکان متولد شده از مادران مبتلا به دیابت قبل از بارداری بطور قابل توجهی کمتر از کودکان متولد شده از مادرانی که قبل از بارداری به دیابت مبتلا نبودند، گزارش کرده‌اند.نمرات رشد ذهنی و روانی-حرکتی کمتری نیز برای کودکان متولد شده از مادران مبتلا به دیابت بارداری گزارش شده است.

"عملکرد روانی حرکتی، مجموعه مهارت هایی است که کودکان در پنج سال اول زندگی به دست می آورند که شامل ظرفیت های شناختی، عاطفی، حرکتی و اجتماعی است."

تاخیر در رشد روانی حرکتی می تواند به عوامل خطر متعددی از جمله زایمان زودرس، وزن کم هنگام تولد یا محدودیت رشد داخل رحمی مرتبط باشد.

دکتر Arabiat خاطرنشان کرد که قرار گرفتن جنین در معرض دیابت در داخل رحم می تواند رشد کودک را از طریق افزایش مقاومت به انسولین تحت تاثیر قرار دهد که منجر به افزایش سطح گلوکز در خون و افزایش غیر طبیعی اجسام کتونی می شود که می تواند منجر به کاهش اکسیژن رسانی به مغز و تغییر واکنش های شیمیایی در سلول های مغز شود.

"کودکانی که از مادرانی متولد می شوند که از قبل از بارداری مبتلا به دیابت بودند، ممکن است محیطی با منبع سوخت تغییر یافته ای داشته باشند که می تواند منجر به مشکلاتی در رشد و نمو آنها شود، زیرا سطوح بالای غلظت گلوکز در خون مادر می تواند بر رشد سلول های مغز، سلول های بتای پانکراس و چربی و سلول های عضلانی تاثیر بگذارد. این می تواند منجر به عواقب رشد عصبی برای کودک متولد نشده شود."

با این حال، دکتر Arabiat خاطرنشان کرد که این نمرات فقط برای کودکان زیر 12 ماه بالاتر بود که نشان می دهد استفاده از اصطلاحاتی مانند "تأخیر در رشد" یا "اختلال در رشد" برای توصیف رشد نوزادان مادران دیابتی ممکن است یک توصیف نامناسب باشد، زیرا نتایج فراتحلیل زیرگروهی نشان می دهد که این نوزادان "جهش های رشدی" را نشان می دهند و در سن 18 ماهگی و بالاتر به همسالان خود می رسند.

دکتر Arabiat تاکید کرده است که تحقیقات آینده برای در نظر گرفتن تأثیر دیابت مادر بر رشد کودک در یک زمینه بزرگتر از عناصر و فرآیندهای وابسته به هم مانند ابتلای مادر به بیماری های دیگر، روابط والدین و کودک، و وضعیت اجتماعی-اقتصادی مورد نیاز است.

دکتر Arabiat، گفت: همچنین باید مطالعاتی که بین نوع دیابت و سطح کنترل قند خون تفاوت قائل می شوند، انجام گردند. کودکان متولد شده از مادرانی که قبل از بارداری به دیابت مبتلا بودند، ممکن است با چالش های رشدی بیشتری نسبت به کودکان متولد شده از مادران مبتلا به دیابت بارداری مواجه شوند. تجزیه و تحلیلی که دیابت را بر اساس نوع ترکیب می کند ممکن است با شکست مواجه شود. بنابراین باید تفاوت‌هایی که در نمونه‌ها وجود دارد را شناسایی کرد.

نتایج این متاآنالیز در مجله ی بین المللی Environmental Research and Public Health منتشر شده است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2024-03-maternal-health-critical-children-born.html